zondag 21 april 2013

Vuurwantsen, Natuurmonumenten en nog wat Druivig Vuur

Toen mijn dochter laatst vroeg of ze toch ook niet wat schildpadden mocht hebben, stond ik daar aanvankelijk wel voor open. Wij hadden vroeger thuis ook een tijd van die schildpadjes gehad, en daar had ik goede herinneringen aan overgehouden. Toen ik echter op internet wat begon te lezen, raakte mijn enthousiasme niet echt aangewakkerd, omdat er toch wel vrij veel bij kwam kijken. Als alternatief bedacht ik me dat een bakje met vuurwantsen ook erg leuk kon zijn.

Vuurwantsen staan erom bekend dat ze bij het paren soms tot wel één hele week aan elkaar kunnen blijven zitten. Op deze manier weet het mannetje te voorkomen dat er een ander mannetje met het vrouwtje aan de haal gaat.
Na enkele dagen heb ik het dozijn wantsen toch maar weer vrijgelaten in de natuur, want het had toch ook iets onnatuurlijks, zulke trotse insecten als de vuurwants, zo opgesloten in een bakkie.

Maar vuur kom je niet alleen tegen bij de vuurwants, maar ook sommige mensen kunnen soms aardig in de vlam schieten. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze onderstaande meneer?

Productie van Maria Nevado (1)
Omdat Heumensoord me na aan het hart ligt, heb ik al eerder aandacht eraan besteed, zoals toen bij de Spaanse boom (2), maar vandaag mocht ik ontdekken dat Natuurmonumenten het erfpacht heeft verworven van Heumensoord voor de prijs van €1,- per jaar voor een duur van een halve eeuw, en dat Vitens een deel heeft gekocht van de gemeente Nijmegen. Je kunt er meer over lezen op (3). Hieronder een concreet effect van deze overname per april 2013.

Per april 2013 beheert Natuurmonumenten het bos Heumensoord bij Nijmegen.
Laten we hopen dat ze het niet transformeren tot een groot heideveld.

Ter afsluiting nog een opgewekt beeld van deze twee pulpfactor jongedames, die met hun hoofd in de druiven liggen.

Een bijzonder stilleven van Brooke Shaden (4)

NOTEN
(1) http://mayhemandmuse.com/mario-nevado-paints-surrealist-art-in-photoshop/
(2) http://mooiegedachten.blogspot.nl/2013/03/een-surrealistische-spaanse-boom-in.html
(3) Beheervisie Heumensoord 2012-2020
(4) http://pulpfactor.com/art/1797/death-and-surrealism/

2 opmerkingen:

  1. Niet iedereen is klaarblijkelijk even enthousiast als ik over de schoonheid van de vuurwants, en haar bijzondere voortplantingswijze. Er kwam namelijk laatst een vraag binnen die luidde: "Wat te doen tegen vuurwantsen?"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op zoek naar vuurwantshoofden? Komt langs, komt langs.

    BeantwoordenVerwijderen